تاريخ : دوشنبه چهاردهم اردیبهشت 1388 | 9:11 | نويسنده : حمید جهانی
  ۱ ) شرکت زیمنس

سابقه: 160 سال (تأسیس: 1847)
بنیانگذار: ورتر زیمنس
حوزه فعالیت: اتوماسیون، کنترل، قدرت، حمل و نقل، پزشکی، ارتباطات و اطلاعات
ویژگی: برترین شرکت در صنعت تجهیزات و الکتریک و الکترونیک
فروش(2006): 100 میلیارد دلار
تعداد کارکنان(2006): 474900 نفر
22 رتبه در (2006): فورچون 500
مدیر عامل: کلاوس کلاینفیلد



خاندان زیمنس حق زیادی بر گردن مردم آلمان و جهان دارند. در راس این خاندان، ورنر زیمنس كشاورززاده جوان علاقه‌مند به رشته برق است كه با همت والای خود شركت عظیمی را تاسیس كرد كه امروزه به همین نام شناخته می‌شود. 160 سال پیش این اتفاق روی داد و در طی چندین دهه و چندنسل، برادران و پسران و نوه‌های ورنر، رهبری شركت را برعهده گرفتند و آن را از میان طوفانهای دو جنگ جهانی و رقابت با شركتهای بزرگ سرفراز بیرون آوردند. ورنر زیمنس، خود یك شخصیت علمی و صنعتی بود كه اصول دیناموالكتریك را كشف كرد و بنیان مهندسی برق را تحكیم بخشید و اكنون شركت زیمنس نیز در این مسیر به‌عنوان سرآمدترین شركت جهانی در صحنه حضور دارد. فروش شركت در سال 2006، از مرز 100 میلیارد دلار فراتر رفت و دامنه فعالیت آن به بیش از 190 كشور گسترش یافت. كلاوس كلاینفیلد مدیرعامل كنونی شركت برای حفظ میراث 160 ساله شركت و پاسداری از شان صدها اختراع و امتیاز انحصاری آن، رو به آینده دارد و براساس برنامه افق 2020، تصویری از آینده ترسیم كرده است كه در آن شركت بتواند ارزش پایدار خلق كند.
منابع انسانی
توزیع جغرافیایی 474900 تن كاركنان شركت چنین است: آلمان 34 درصد، اروپا (غیر از آلمان) 27 درصد، آمریكا 21 درصد، آسیا پاسفیك 15 درصد و آفریقا و خاورمیانه 3 درصد. 27 درصد كاركنان زن هستند. 10 درصد مدیران شركت را زنان تشكیل می‌دهند. 36 درصد كل كاركنان تحصیلات دانشگاهی دارند كه 65 درصد آنان در رشته‌های مهندسی یا علوم تحصیل كرده‌اند. 33 درصد آموزش حرفه‌ای دیده‌اند و 31 درصد بقیه نیز بدون آموزش قبلی هستند. شركت براین باور است كه تنها كاركنان باانگیزه بالا می‌توانند شركت را قادر سازند تا نیازهای مشتریان و سهامداران را پاسخ گوید. فرهنگ شركت، كاركنان را توانمند می‌سازد تا همه استعدادهای خود را بروز دهند و به‌كار گیرند. برای تعالی افراد راههای زیرموردنظر شركت قرار دارد: دست‌یابی به فرهنگ عملكرد برتر، استقرار برنامه تعالی رهبری، افزایش ذخیره استعدادها و مستحكم‌كردن كارراهه كارشناسی. راهی كه زیمنس برای انگیزه دادن به كاركنان خود انتخاب كرده، عبارت است از گفت‌وگوی باز با كاركنان، درگیرساختن آنها درباره اهداف و دستاوردها و موفقیت توسعه شغلی آینده آنها. شركت محیط كاری خلق كرده است كه هریك از كاركنان دقیقا می‌دانند چه انتظاری از آنها می‌رود. یك سیستم منظم بازخورد فراهم آمده است كه كاركنان می‌توانند استعدادهای خود را شكوفا سازند. استعدادهای برتر از نظر زیمنس آنانی هستند كه نتایج برجسته می‌آفرینند. آنها رهبران آینده زیمنس هستند. توانایی شركت در قدردانی و رشد این استعدادهای برجسته، عامل اصلی در موفقیت شركت است.


فروش
در سال 2006، زیمنس با درآمد 100 میلیارد دلاری و سود خالص 8/2 میلیارد دلاری در رتبه 22 فهرست 500 شركت برتر جهانی قرار گرفت. تنها 21 درصد این میزان فروش در آلمان بوده است. 33 درصد در اروپا، 25 درصد آمریكا، 13 درصد آسیاپاسفیك بوده و 8 درصد آفریقا و خاورمیانه را شامل می‌شده است. بدین ترتیب زیمنس در رتبه‌ای بالاتر نسبت به شركتهای حوزه مهندسی الكتریك و الكترونیك مانند هیتاچی، ماتسوشیتا، سامسونگ، سونی و توشیبا قرار گرفته است.

۲ ) شرکت سامسونگ

سابقه: 67سال (تأسیس: 1938)
بنیانگذار: لی بیونگ چول
حوزه فعالیت: ارتباطات راه دور، نیمه هادی‌ها، فناوری دیجیتال
ویژگی: برترین شركت كره جنوبی
فروش (2005): 5/71 میلیارد دلار
كاركنان (2005): 80594 نفر
ا39رتبه در: 2005 (500 FORTUNE)
مدیرعامل: لی كان هی

حوزه های فعالیت
پنج حوزه اصلی كسب و كار شركت سامسونگ الكترونیك عبارت است از: كسب و كار لوازم خانگی دیجیتال، رسانه دیجیتال، LCD و نیمه هادی‌ها و ارتباطات راه دور این شركت معروفترین و مهمترین زیرمجموعه گروه سامسونگ است كه به عنوان برترین شركت كره جنوبی به تنهایی بیش از 10 درصد كل صادرات این كشور را انجام می دهد. در سال 2004، سامسونگ الكترونیك ازسوی مجله فورچون به عنوان چهارمین شركت تحسین‌برانگیز جهان در حوزه الكترونیك انتخاب شد. هم اكنون تعداد شركتهای گروه سامسونگ به 14 رسیده كه با 337 دفتر در 58 كشور جهان پراكنده است. جایگاه سامسونگ در فروش گوشی تلفن همراه در جهان با 103 میلیون عدد در سال 2005، بعداز نوكیا و موتورولا قرار دارد كه حدود 13 درصد فروش جهانی را شامل می شود.
چشم انداز

چشم انداز ترسیم شده از سوی شركت عبارت است از: تبدیل شدن به رهبر انقلاب دیجیتال. شعار سامسونگ برای تحقق این چشم انداز، «شركت دیجیتال» بودن است.
منابع انسانی
تعداد كاركنان شركت سامسونگ الكتریك بیش از 80 هزار نفر است كه در سراسر جهان گسترده هستند. این درحالی است كه كل كاركنان گروه سامسونگ به 229 هزار نفر می رسد. منابع انسانی از همان ابتدای تأسیس، در اولویت شركت بوده اند. مدیرعامل شركت معتقد است بدون وجود انسان كیفی، دستیابی به محصول كیفی میسر نیست و ریشه نامرغوب بودن محصولات و بروز خطا در آنها را باید در نرسیدن نیروی انسانی به جایگاه مطلوب كیفی جستجو كرد. سامسونگ پیشرفت خود را تاكنون و در آینده نیز مدیون قابلیتها و شور و اشتیاق كاركنان خود و فناوری می داند. سامسونگ منابع انسانی و فناوری خود را وقف خلق محصولات و ارائه خدمات برتر كرده است تا سهم خود را در ایجاد جامعه جهانی بهتر ادا كرده باشد.
فروش
در سال 2005، سامسونگ الكتریك به تنهایی با فروش 5/71 میلیارد دلار در صدر شركتهای برتر كره قرار گرفت و بیش از 10 درصد صادرات این كشور را به خود اختصاص داد. این درحالی است كه درآمد كل گروه سامسونگ در این سال حدود 141 میلیارد دلار بوده كه منجر به كسب حدود 10 میلیارد دلار سود خالص شده است. 

 ۳ ) شرکت نوکیا

نوكیا در یك نگاه

سابقه: 140 سال
مؤسس: فردریك ایدستام
فعالیت اولیه: تولید كاغذ و چكمه های لاستیكی
فعالیت كنونی: فناوری ارتباطات راه دور و تلفن همراه
جایگاه: مقام اول از سال 1998 تاكنون
فروش: 250 میلیون دستگاه در سال (4/36 میلیارد دلار)
سهم بازار جهانی: 38 درصد
تعدادكاركنان: 55505 نفر
جایگاه در FORTUN 500 :ا130
مدیرعامل: یورما اولیلا

شركت نوكیا قدمتی 140 ساله دارد. نوكیا در سال 1865 توسط فردریك ایدستام (FREDRIK IDESTAM) در فنلاند و در حوالی رودخانه نوكیا بنیان گذاشته شد و اصلی ترین تولیدات آن كاغذ و چكمه‌های لاستیكی بود. در آن سالها نوكیا به عنوان پیشتاز صنعت كاغذ، افتخار ملی فنلاند محسوب می شد، اما قطعا كسی نمی توانست بیندیشد كه یك قرن بعد با واردشدن شركت به صنعت ارتباطات راه دور، این افتخار به گونه ای دیگر ودر حوزه ای متفاوت وسطحی فراگیرتر تكرار وتجدید شود. «ایدستام» از همان زمان سیستم حفظ سلامتی كاركنان، آموزش و اسكان آنها را در برنامه خود گنجانده بود. در اولین سالهای قرن بیستم یعنی 1903، داماد او، گوستاو فوگلهلم (FOGELHOLM) رئیس شركت نوكیا شد و تصمیم گرفت در كنار تولید كاغذ و كفش، به تولید كابل و نیرو (برق) بپردازد. در آن زمان، نوكیا بیش از 250 مدل چكمه لاستیكی عرضه می كرد. همسایگی شركت نوكیا با كارخانه پلاستیك سازی فنلاند (FRW) باعث گردید كه این كارخانه بعدها بزرگترین سهامدار نوكیا شود. پس از الحاق كارخانه كابل سازی در سال 1922 به آنها، هر سه شركت در سال 1967 «گروه نوكیا» را تشكیل دادند. كسب و كار گروه متولد شده، لاستیك، كابل، چسب و كاغذ، تولید برق و الكترونیك بود. در فاصله بین دو جنگ جهانی و كمی پس از آن به دلیل تهدیدهای خارجی، شركتهای جوان رشد كردند و هم چسب و كاغذ، هم كابل و سیم و هم برق و نیروگاه سهم بازار خوبی از فنلاند یافتند. در سال 1933 اولین سیم تایر خودرو توسط نوكیا تولید شد.
درسال 1977 كاری كایرامو (KARI KAIRAMO) رئیس گروه نوكیا شد و ضمن تاكید بیشتر بر ارتباط با غرب و حضور بیشتر در عرصه تولید نیرو و الكترونیك، تلاش برای بین المللی شدن شركت را آغاز كرد. این درحالی بود كه بعداز جنگ جهانی دوم، فنلاند به عنوان متحد آلمان مجبور به پرداخت غرامت به صورت كابل های برق تولیدشده توسط كارخانه كابل سازی به شوروی تا سال 1952 شد. پس از آن بود كه شوروی اصلی ترین شریك گروه نوكیا شد و حدود 20 درصد تولیدات شركت در دهه 60 به شوروی صادر می شد. در اثر سیاستهای كایرامو، به سه حوزه اصلی كار در گروه نوكیا، حوزه شیمیایی، پوششهای كف و تولید تلویزیون نیز افزوده شد. در دهه 80 نوكیا سومین سازنده بزرگ تلویزیون در اروپا شد. نوكیا با سرمایه گذاری مشترك (J.V) با MOBIRA اولین گام را در عرضه تلفن همراه (MOBIRA CITYMAN) برداشت. قبل از آن عملا تلفن همراه فقط در خودرو نصب می شد. عرضه استاندارد NMT گوشی تلفن همراه توسط نوكیا، علت توسعه سریع این نوع تلفن ها محسوب می شود.
در سال 1985 یورما اولیلا (JORMA OLLILA) مدیرعامل فعلی شركت، به عنوان مدیر عملیات بین المللی به نوكیا پیوست. در این سال تنوع حوزه های كاری در نوكیا به اوج خود رسیده بود به گونه ای كه این گروه در 180 حوزه كسب و كار مشغول فعالیت بود. به همین دلیل یكی از اهداف نوكیا در دهه 90 كاهش تعداد كسب وكارهای مختلف و متفرق بود. در سال 1989 با واردشدن نوكیا به عرضه سیستم های شبكه ای، اولین شبكه GSM به یك شركت رادیویی فنلاندی فروخته شد. نوكیا طی دهه 90، شبكه های GSM را به 90 اپراتور در سراسر جهان عرضه كرد. سرمایه گذاری نوكیا در فناوری دیجیتالی GSM از عوامل موفقیت شركت محسوب می شود. نوكیا اولین تلفن همراه GSM مدل 1011 را در سال 1992 روانه بازار ساخت. این تلفن، پایه ای برای طراحی مدل های بعدی شد. در سال 1994، یورمااولیلا مدیرعامل شركت، عناصر كلیدی استراتژیك شركت را چنین اعلام كرد: «كسب وكارهای قدیمی را رها كنید و به شدت روی ارتباطات راه دور تمركز كنید». درهمین سال، نوكیا سری تلفن های همراه 2100 را تولید كرد كه بیش از 20 میلیون دستگاه از آنها فروش رفت. در سال 1998 نوكیا رهبر جهانی در تلفن‌های همراه شد. سال بعد، دستیابی به اینترنت بی سیم جهانی به عنوان یكی از اهداف شركت مطرح گردید و سپس اولین تلفن (WIRELESS APPLICATION PROTOCOL)WAP مدل 7110 عرضه شد. سال 2000 نوكیا با عرضه تلفن همراه 9210 با صفحه نمایش رنگی به میدان آمد و دو سال بعد تلفن های دوربین دار از سوی نوكیا به بازار عرضه گردید.

چشم انداز
10 سال پیش (1996) چشم انداز شركت نوكیا «صدا در حركت» (VOICE GOES MOBILE PEOPLE) بود. این چشم انداز در زمان كوتاهی به واقعیت پیوست. چشم انداز كنونی شركت «زندگی در حركت» (LIFE GOES MOBILE) است. اكنون 6/1 میلیارد دستگاه تلفن همراه درجهان وجود دارد كه بیش از تعداد تلفن های ثابت است. تا سال 2008، سه میلیارد نفر روی كره زمین تحت پوشش تلفن های همراه قرار خواهندگرفت.

مأموریت
شـــركت نوكیا در سال 1993 شعار «ارتباط انسانها با یكدیگر» ( CONNECTING People) را برگزید. این شعار بیانگر سهم نوكیا برای خلق ارتباطات بدون سیم بین مردم است. نوكیا امیدوار است با ارتباط دادن افراد به یكدیگر، نیاز اساسی انسان برای برقراری ارتباطات اجتماعی را پاسخ دهد و بین مردم واطلاعات موردنیاز آنها پلی برقرار سازد. یورما اولیلا مدیرعامل شركت می گوید: «مأموریت ما مرتبط كردن انسانها با یكدیگر است. این بیش از یك عبارت تبلیغاتی است. این نشان می دهد ما چه می‌كنیم و چه نفعی به مشتریانمان می رسانیم. كه هستیم و چه چیزی ارائه می دهیم. این قطب نمای ماست. ما از آن به عنوان موتور محرك كسب وكار خود درجهت ارائه ارزش به مشتریانمان استفاده می كنیم»..

فرهنگ و ارزشهای سازمانی
«ارزشهای نوكیا» جزء كلیدی «راه نوكیا» محسوب می شود. بیانیه ارزشهای نوكیا درقالب NOKIA CODE OF CONDUCT در 1997 منتشر گردید و آخرین ویرایش آن در سال 2005 صورت گرفت. سه پایه اصلی فرهنگ سازمانی و ارزشها در نوكیا عبارت است از:
1 – رضایت مشتری؛
2 – احترام به انسان؛
3 – یادگیری مستمر و كاربردی.

منابع انسانی
تعداد كاركنان شركت در سال 2002، 51 هزار و 748 نفر و در سال 2005، 55 هزار و 505 نفر بوده است. از این تعداد 41 درصد در فنلاند و بقیه در سایر نقاط جهان مستقر هستند. در سال 1987، 70 درصد كاركنان در فنلاند حضور داشتند. حدود نیمی از كاركنان در محدوده سنی 40 – 30 سال و حدود 73 درصد آنها كمتر از 50 سال سن دارند. در زمینه منابع انسانی، شركت نوكیا توجه به ارزشهای سازمانی، بازبودن فضای كار، توسعه شغلی، مدیریت عملكرد، تنوع و موازنه بین كار و زندگی را عوامل بسیار مهم در جذب، نگهداری و انگیزش كاركنان می داند. نوكیا درعملكرد و رضایت شغلی وكیفیت زندگی كاركنان به موازنه بین محتوای كار وعلائق و نیازهای كاركنان می‌اندیشد.
اولیلا مدیرعامل شركت در زمینه اثرات مثبت و موثر تنوع نیروی انسانی در شركت می گوید: «ما به سمت دنیای متحرك (MOBILE WORLD) می رویم كه در آن انسانها درهر جا و هر زمان توانایی برقراری ارتباط با اطلاعات نامحدود را خواهند داشت. این بدان معناست كه بازار ما «جهان» است، بنابراین تنوع نیروی انسانی، عرصه مهمی از كسب وكار ماست. بهترین افراد را می توان از ملیتهای متنوع و زمینه های فرهنگی متفاوت برگزید. ما باید تنوع بازار را در سازمان خود متجلی و منعكس كنیم تا مطمئن شویم كه نیازهای همه مشتریانمان را درك می كنیم. برای موفقیت در بازار متنوع، خلاقیت عامل كلیدی است. تیم های متنوع خلاق تر هستند و راه حلهای بهتری برای مسائل پیدا می كنند تا تیم های یكدست وهمگن».
شركت نوكیا نشستی سالانه به صورت جهانی برای كاركنان خود ترتیب می دهد كه به عنوان «به شما گوش فرامی‌دهیم» (LISTENING TO YOU) معروف است و شركت از این راه بازخورد خوبی از كاركنان به دست می‌آورد. همچنین سیستم «از منابع انسانی بپرسید» (ASK HR) در شركت برقرار است كه پرسشهای مكتوب كاركنان درزمینه منابع انسانی، همواره پاسخ داده می شود.

 

منبع  :سایت استاد غلامرضا صفارزاده(عضو هیت علمی دانشگاه آزادواحد کرج)



  • بلاگ کامپيوتري
  • سپهر نما